Cum funcționează Algoritmul?

Cum funcționează Algoritmul?

Înțelege algoritmul și folosește-l în avantajul tău

Adam Grant, un cunoscut psiholog, spune că să cauți disconfortul și să-l amplifici este o formă de curaj. 

Paul Ardeleanu, expert în social media și creatorul cursului Algoritm, îți explică cum să navighezi aceste transformări, să-ți crești vizibilitatea și să construiești o comunitate reală, implicată.

Pentru mulți antreprenori, a face social media marketing înseamnă a ieși din zona de confort și vine cu o doză de frică.

Dacă ești antreprenor, probabil ai simțit ezitare măcar o dată înainte să postezi. 

Ai stat pe gânduri, întrebându-te dacă mesajul e potrivit, dacă va ajunge la cine trebuie, dacă va avea impact. 

Și poate că te-ai oprit, convins că algoritmii sunt imprevizibili, că schimbările lor îți vor îngropa vizibilitatea și că oricum „e prea greu să ții pasul”.

Poate chiar ți s-a întâmplat să vezi cum deodată parcă nimic nu mai funcționează.

Dar dacă tocmai aceste schimbări sunt oportunitatea ta? 

Dacă în loc să le eviți, ai învăța să le folosești în favoarea ta?

În acest articol vei descoperi:

  • Cum să înțelegi algoritmul și să-l folosești inteligent;
  • De ce mindset-ul potrivit este cheia succesului în social media;
  • Care este primul pas concret pe care îl poți face chiar azi pentru a-ți crește vizibilitatea.

Citește în continuare și află cum să profiți de schimbările, mai degrabă decât să fii o victimă a acestora.

Cine e Paul Ardeleanu?

 Mădălina: Hai să începem cu începutul cu întrebarea clasică, în special pentru cei care poate acum te descoperă.

Cine ești tu, Paula Ardeleanu?  

Paul: Ca multe alte persoane am multe roluri. În primul rând, din punct de vedere profesional, este rolul de antreprenor. Sunt fondator al unei agenții numite Marketing Deck, o agenție cu focus pe zona de social media marketing. 

Pe lângă asta, sunt fondatorul unui curs numit Algoritm. Este un curs complet de social media marketing în care căutăm să sprijinim în principal antreprenorii să înțeleagă algoritmul platformelor de social media. 

Din punct de vedere personal, sunt tătic a doi copii, Carina de șase ani și Alex de trei ani.

De unde curiozitatea lui despre algoritm?

 Mădălina: Ca să începem discuția despre marketing, de unde a apărut curiozitatea ta legat de algoritm? 

Paul: Pentru că stă la baza platformelor sociale.

Este punctul cheie și de cele mai multe ori este vinovatul. 

S-a schimbat algoritmul, mi-a tăiat algoritmul vizibilitatea, s-a întâmplat ceva. 

Am zis hai să adresăm punctul cheie, punctul critic, lucrul cel mai dureros, acela care este de cele mai multe ori arătat cu degetul.

Ce se întâmplă cu acest algoritm, de ce este el important, cum se schimbă când se schimbă, cum putem să profităm de schimbări mai degrabă decât să fim o victimă a schimbărilor?

Cum îi învață pe antreprenori să aibă mindset-ul potrivit cu privire la algoritm?

 Mădălina: Dar algoritmul ăsta nu e deloc în controlul meu, fie că sunt marketer sau antreprenor.

Așa că vreau să știu, cum îi înveți tu pe antreprenorii care lucrează cu voi să-și seteze acest mindset?  

Paul: Adevărul e că orice domeniu al vieții noastre este de cele mai multe ori într-o constantă schimbare. 

Acum, progresul tehnologic este în schimbare, marketingul online, per total, se schimbă Este unul dintre domeniile care are o rată de schimbare extrem de accelerată. 

Iar algoritmul platformelor de social media e doar o componentă în tot acest ecosistem. 

Așadar, eu cred că ar fi bine să fim confortabili cu faptul că se schimbă, dar chiar mai mult, să ne bucurăm că se schimbă.

Pentru că dacă ne bucurăm că există o schimbare și noi suntem printre primii care învățăm această schimbare, o înțelegem și o folosim în sprijinul nostru, de fapt, noi suntem câștigători.  

Cum ar trebui să gestioneze un antreprenor schimbările de algoritm?

 Mădălina: Dacă eu sunt antreprenor, cu multe lucruri de făcut, cum fac să mai țin pasul și cu aceste schimbări, tot eu să le testez?

Nu toți antreprenorii își permit să aibă senior marketeri angajați la ei în companii.  

Paul: Foarte bună întrebarea. 

Noi am creat cursul Algoritm și pentru a sprijini antreprenorii care sunt la început de drum pe partea de social media. Să se descurce singur, poate cu puțin ajutor.

Și cred că asta este o abordare sănătoasă pentru antreprenorii la început de drum, pentru antreprenorii mici, când nu ai buget de externalizat.

În plus, marketingul la începutul unei afaceri, este unul dintre cele mai importante lucruri. 

Ideea sau teoria mea este că în cadrul unui business sub un milion de euro, cu aproximație, este bine să se ocupe antreprenorul, peste un milion de euro este bine să externalizeze acest serviciu.

În cazul meu, la început mă ocupam singur de toate postările, apoi o colegă mă ajuta, iar acum majoritatea postările le creează doar ea.

În concluzie, aș vedea delegarea aceasta ca un proces mai degrabă decât eveniment, gata, am dat totul și este făcut de freelancer sau de agenție.

Care e convingerea greșită cel mai des întâlnită de el cu privire la algoritm?

Mădălina: Acum aș vrea să aprofundăm algoritmul. Care este convingerea greșită legată de algoritm, pe care o auzi cel mai des?

PaulCă sabotează muncă. El e de vină.

Mergând pe zona de algoritm al Facebook-ului, trebuie să înțelegem că el nu a existat dintotdeauna. 

El a fost introdus undeva în 2006-2007 ca o soluție a faptului că erau prea multe postări și oamenii vedeau prea multe lucruri și nu mai aveau cum să le sorteze. 

Așa că s-a introdus acest algoritm ca să facă munca în locul omului.

Iar scopul lui este să vină cu acele noutăți acele postări relevante pentru noi, să ne ofere în esență conținutul care chiar contează pentru noi.  

Cum ține algoritmul oamenii mai mult pe platforme?

 Mădălina: Dacă tu care ai cont pe Facebook nu interacționezi și nu dai like la nimeni, doar intri și dai refresh la feed-ul tău, nu ai cum să ai rezultate, nu ai interacționat suficient cu algoritmul ca el să înțeleagă ce îți place.

Dar vreau să aud și perspectiva ta. 

Este de bun augur ca un antreprenor să interacționeze cu platformele de social media ca să poată să învețe cum anume să facă mai bine în afacerea lui? 

Paul: E de foarte bun augur și chiar am observat acest lucru că și în comunitatea noastră, Comunitatea Social Media România tu faci foarte activ acest lucru, adică like, comentarii relevante în care adaugi valoare la ceea ce spun oamenii,

Acest lucru este foarte important deoarece scopul oricărui algoritm este să țină oamenii pe cât mai mult timp pe platformă.

De ce vor platformele acest lucru? 

Pentru că pot să ruleze mai multe reclame și în cele din urmă să facă mai mulți bani. 

Pornind de la teoria aceasta, cum facem asta, să îi ținem cât mai mult pe platformă? 

Una din componentele cheie este ceea ce se numește engagement sau interacțiuni.

Partea aceasta de interacțiuni pornește de la o premiză din leadership foarte importantă, care spune așa: Oamenii cumpără ceea ce construiesc și ei. 

În momentul în care construim Facebook-ul cu like-urile, comment-urile, share-urile noastre, noi devenim mai implicați în platforma respectivă.

Și pe zona aceasta de engagement, întorcându-mă la ceea ce ai spus, aș separa engagement-ul în două categorii. Facebook-ul le numește semnale:

  • Semnale active
  • Semnale pasive
  1. Semnalele active sunt când dăm like, love, hate, toate acele reacții, sau când comentăm sau dăm share.
  1. Semnalele pasive se referă la timpul pe care îl petreci pe o postare, unde duci click-ul de la mouse, cât timp petreci pe un video, dacă îl vizualizezi până la capăt și altele.

A murit organicul?

Mădălina: E minunat că ai menționat asta. Nu puteam să construiesc mai bine decât ai făcut-o tu ca să ajungem în punctul binecuvântat al lui.

A murit organicul? 

Pentru că dacă ne uităm la cifre, adică la reacțiile active, mulți oameni de marketing, antreprenori etc., ar spune că da, a murit organicul pentru că uite ai 30 de like-uri. 

Dar, dacă ne uităm la instrumentele pasive, acele semnale pe care tu le-ai menționat, ne arată că oamenii stau să citească. 

Paul: Nu a murit organicul. Legat de postările sau videoclipurile mai lungi, trebuie să avem în vedere că metricii pe care îi vedem nu măsoară intensitatea.

Interacțiunile sunt metrici cantitativi și de foarte multe ori metricii cantitativi arată mai bine când avem postări scurte, sau video-uri scurte.

Metricii pasivi, timpul pe postare măsoară intensitatea. Și atunci când tu scrii o postare foarte lungă în care eu stau 2,3,4 minute să o citesc, mi se creează o convingere, o impresie, mi se întărește acea etichetă asupra brand-ului personal pe care Mădălina îl are, spre exemplu.

Acesta e un aspect de intensitate, care nu se regăsește nicăieri, dar îți dai seama când vin oamenii și îți spun că ți-au tot citit postările.

Legat de a murit organicul, statisticile ne arată că atât metricii, dar și engagementul sunt în scădere.  

De aceea, consider că trebuie să facem lucrurile un pic mai strategic, așa cum își dorește algoritmul să fie postările noastre, să fim constanți. 

Să creștem în comunitatea aceea pas cu pas, să facem postări bune cu rată de interacțiuni mare.

În concluzie, nu a murit organicul, ipoteza mea este că organicul merge cel mai bine împreună cu o componentă în care facem și reclame plătite.

Avem o componentă de organic prin care validăm ideile noastre, vizualurile, textele, iar ceea ce funcționează, o amplifici prin reclame plătite ca să meargă la cât mai multe persoane.

Cum funcționează algoritmul?

 Mădălina: Când au apărut insight-urile la profilul personal, dar transformat în profesional, am observat că aveam 12000 de urmăritori și un reach de 30.000.

Ce se întâmplă? Atunci, am început să studiez acele elemente pasive de care vorbeam mai sus, care își făceau treaba.

Așa că ajungem la întrebarea cheie.  Cum funcționează algoritmul Facebook?  

Paul: Aș face două remarci pentru ceea ai spus. Profilul tău e o excepție. Faptul că ajungi la 30.000 de persoane cu un followership de 12.000 e o excepție, dar e o excepție în favoarea ta, deoarece este un profil bine lucrat. 

Acum, cum funcționează algoritmul? 

În primul rând pe baza acestor semnale, pe baza semnalelor active și pe baza semnalelor pasive

În momentul în care oamenii interacționează, adică dau like, comment, share sau click, împinge postarea respectivă mai departe, dar și când petrec timp citind și vizualizând postarea. Ăsta este un element. 

Un al doilea element pe care e important să-l avem în vedere sunt urmăritorii recenți

Dacă cei mai recenți urmăritori interacționează cu postările noastre, petrec timp pe ele, le va arăta în mod constant și le vor vedea foarte des.

De aceea este important ca pe paginile de Facebook și nu numai să avem și comunitate mai recentă, să nu ne bazăm doar pe cei vechi.

Al treilea aspect este de a putea să interacționăm și noi cu alte pagini.

În momentul în care persoanele dau comentarii către noi, este important important să creăm o conversație. Platforma nu vrea utilizatori pasivi. 

Eu am creat și o formulă pentru zona de algoritm, cu aproximație, care sună ceva de genul acesta: 50% conținut + 50% interacțiuni = 100% succes. 

Astfel, trebuie să aducem cât mai multă vizibilitate să ne vadă oamenii și prin această vizibilitate căutăm să construim două aspecte: conexiune și credibilitate.

Iar după ce capătă încredere, ulterior putem să venim cu propuneri de vânzare, cu ofertele noastre, cu evenimente, cu diferite materiale gratuite pentru a construi baza de date sau orice altceva.  

Contează ora la care postez?

 Mădălina: Hai să mai aprofundăm un pic conversația cu o întrebare clasică.

Paul, contează ora la care postezi?  

Paul: A contat în trecut, nu mai contează atât de mult în acest moment.

În prezent, eu când am ceva gata, îl postez în momentul în care l-am creat. 

Pentru cei care vă doriți o abordare bazată pe date, în Meta Business Suite, în momentul în care vreți să dați scheduling, aveți Active Times.

Așadar, apeși pe Active Times și Facebook-ul recomandă anumite ore în care audiența paginii respective este cea mai activă.

Nu există o oră magică, există content bun care de cele mai multe ori se propagă indiferent de oră.

 Mădălina: Pe Google poți găsi studii și sugestii despre cele mai potrivite ore, dar eu cred că cel mai important este să testezi, să vezi dacă audiența ta este acolo la acele ore.

Ce părere ai despre hai să testăm? 

Paul: Exact, testăm pe pielea noastră, vedem ce funcționează și ulterior recomandăm mai departe ce a funcționat și ce nu. 

Legat de postările lungi, aș vrea să se înțeleagă că nu recomandăm doar acest tip de postare. Spre exemplu, din multele teste pe care le-am făcut, pe Facebook aș recomanda postările de tip colaj.

Pe zona de e-commerce, din testele făcute, e unul din cele mai bune tipuri de postări. 

Pui patru poze cu niște hăinuțe în zona de fashion și două rânduri de text și postarea se duce și la peste o mie de vizualizări.

De ce există diferență ca rezultate în social media între profilul personal și cel business?

 Mădălina: Ai menționat de profil personal și pagina de business. Dar de ce pe pagina de business am 3 like-uri și pe profilul personal am 35? 

De ce face Facebook asta? 

Paul: Aș vrea să luăm 3 categorii din Facebook, respectiv pagină, profil și grup.  

Când vorbim de pagină ne referim de cele mai multe ori la locul acela cu fani, cu like. 

Când vorbim de profil, ne referim la add as friend sau mai nou follow în momentul în care pornim profilul profesional. 

Când vorbim de grup, ne gândim la locurile în care ne alăturăm, facem parte, să intrăm într-un grup.

Ce tinde să facă platforma Facebook-ul în ultima perioadă este să favorizeze două dintre cele 3 categorii respectiv Profilele și grupurile

De ce face asta? Pentru că s-a prins că în pagini există un interes de business. Ce vor să facă business-urile? Să vândă. Vin cu un conținut de cumpără de la mine.

Platforma nu dorește acest tip de conținut. Ea s-a născut cu un content de tip uite cum e în vacanță, uite prietenii mei, lucruri care ne conectează cu ceilalți. 

Ce poți să faci?

Îi dai platformei ceea își dorește, adică vizualuri orientate către oameni, către emoție și faci asta prin text. 

Textul duce cel mai mult către interesul de business pe care îl ai, iar vizualul duce către interesul platformei. 

Părerea lui Paul despre grupurile de pe Facebook

Mădălina: Legat de grupuri, foarte mulți dintre clienții mei îmi spun: noi vrem să ne facem grup pentru că Facebook scoate grupurile la înaintare, dar eu știu că nu e așa simplu. Că pentru asta trebuie să existe o întreagă strategie.

Ce părere ai tu despre asta?  

Paul: Noi am reușit pe comunitatea Social Media România să creștem de la zero la 8.000 în 7 luni, și avem un engagement foarte bun.

Eu sunt promotor al grupurilor de Facebook, însă înainte de a crea un grup, susțin 100% abordarea pe care o ai. Trebuie făcută o zonă de strategie. 

În primul rând, trebuie să vedem dacă este mai propice pentru compania respectivă să creeze propriul grup, sau să fie activă într-un mod în care să adauge valoare pe grupurile altora. Pentru că ambele pot să funcționeze foarte bine. 

Dacă alegem să creăm propriul grup, trebuie să avem în vedere  eforturile pe care trebuie să le facem pentru a crește și a întreține grupul respectiv. 

Ce am făcut eu:

  • Am stat în ultimele 7 luni cel puțin 1-2 ore pe lună să dau invite tuturor persoanelor care sunt prieteni. 
  • Am investit în Facebook Ads pe funnel-ul de a descărca un e-book gratuit și ulterior persoanele au dat join în grup.  
  • Răspund la toate aproape toate comentariile
  • Creez content dedicat pentru grupul de Facebook. De regulă, ce postez acolo, nu mai pun și în altă parte.

 Mădălina: Legat de comunități, vreau să menționez aici o nuanță.

În 2020, când mi-am făcut eu strategia de 6 luni de dezvoltare de brand personal, era o oră pe zi în care numai asta făceam. 

Senzația pe care o aveau oamenii și ce îmi spuneau era că ești peste tot! 

Și toate aceste interacțiuni din grupuri în care aduceam valoare, eram autentică, mi-au adus rezultate, mi-au adus urmăritori și m-au ajutat să-mi construiesc brandul personal.

Aș vrea să aud perspectiva ta legat de asta, cum vezi tu lucrurile?  

Paul: Eu sunt foarte pro abordarea ta. Sunt unul din beneficiarii abordării tale pentru că ai venit cu foarte multe comentarii pertinente, unele aveau mai multe like-uri decât postarea în sine deoarece era relevant.

Legat de asta, proprietarul grupului vede asta și te vede pe tine cu alți ochi, prin urmare, noi te-am invitat să devii grup expert pentru că ne-ai ajutat

În concluzie, dacă vrei să-ți construiești un brand personal, poți să intri în diferite grupuri de Facebook, să oferi valoare, să vii cu răspunsuri relevante și să ai randament.

Care e primul pas pe care poate să îl facă un antreprenor după ce ascultă această discuție?

 Mădălina: Paul, un antreprenor a citit acest articol și mintea lui a făcut clic la ideile legate de algoritm.

Dar cu ce poate să înceapă?

Paul: În primul rând, cu un plan editorial în care zilele sunt în format calendar, tip tabel și în căsuța respectivă scrie ce o să posteze. Atât din punct de vedere text, cât și un vizual. 

Asta este unul din aspectele cheie cu care e important să începem acest plan editorial pe cel puțin două săptămâni de acum înainte și să se țină de el zilnic,

De foarte multe ori, eforturile mari dintr-o dată par copleșitoare. 

Dacă eu azi trebuie să fac doar o singură postare, ceea pe care mi-am programat-o și am scris dinainte despre ce va fi postarea respectivă, va fi mult mai ușor, cam 5-15 minute pe zi ar dura.

Cum funcționează algoritmul TikTok? 

 Mădălina: Înainte să încheiem, povestește-ne, cum funcționează algoritmul TikTok?

Paul: Algoritmul TikTok se bazează nu atât de mult pe urmăritori, cum este în Facebook, Instagram, chiar și LinkedIn, ci foarte mult pe explore, pe interesele utilizatorilor și să-i dau conținut asemănător cu acele interese.  

În ultima vreme am tot testat și am observat o mină de aur ușor neexploatată în acest moment în zona de TikTok Ads, prin reclame, se poate ajunge la foarte mulți utilizatori relativ ieftin în acest moment, de 3-4 ori mai ieftin decât în Facebook.

Astfel, ca și companie, m-aș uita foarte atent dacă audiența mea este în categoria 18-35 și dacă da, aș căuta să testez TikTok Ads. 

Am făcut o campanie de test și am bătut rezultatele din Facebook, cu buget mult mai mic și îți poți recupera repede investiția. Deci da, e unul din lucrurile pe care le recomand acum. 

Cum poți intra în comunitatea lui Paul

 Mădălina: Vreau să închei cu o invitație pentru cei care ne ascultă să intre în comunitatea ta.

Paul: Da, ea se numește Comunitatea Social Media România. Este un grup de Facebook. Suntem undeva la 33.000 de membri în acest moment.

În principiu, am reușit să creștem cu undeva la 1.000 de persoane per lună și sper să ne menținem la această rată de creștere. 

 Mădălina: Felicitări vouă și Paul, îți mulțumesc că ți-ai luat din timp să-ți faci gândirea vizibilă despre algoritm și schimbările lui.

Paul: A fost o reală plăcere, îți mulțumesc mult de invitație și de-abia aștept următoarea discuție.  

 Mădălina: Dragă cititorule, îți mulțumesc dacă ai citit până aici și sper să rămâi cu ideea că este tare important să testezi ideile pe care le descoperi de la alții.

Reține că social media nu este despre algoritmi, ci despre a fi constant în ceea ce faci. 

Iar dacă ideile pe care le-ai citit aici ți se par interesante, o să capete și mai mult sens în momentul în care le vei aplica, practic în contextul în care ești tu. 

Schimbă felul în care faci o postare, sau asumă-ți acele două săptămâni pe care le recomanda Paul și fă testul să vezi ce se întâmplă!

Acesta este procesul de învățare pe care cred eu, e cel mai important să-l integrăm fiecare dintre noi cu curaj.

Poți urmări această conversație și în format audio pe Spotify / Apple Podcast / Youtube.

Mai poți citi și alte articole interesante:

Ne găsești și pe noi online. Caută Thinking Made Visible pe Facebook, Instagram sau Linkedin.

Podcaster  - Podcast X Webflow Template

John Carter

Entrepreneur & Podcaster

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non.